Pro Evolution Soccer 2008 - PC recenze (next-gen)

2. listopadu 2007 v 17:47 |  Recenze
pes08 David Sillmen: A je to tu zase. Hráči odkládají loňské ročníky sportovních her a zvědavě se vrhají na nové. Fotbalové tituly přitom zaujímají výjimečnou pozici hned z několika důvodů. Předně jde o v Evropě s přehledem nejpopulárnější sport, ve druhém sledu potom následuje skutečnost, že každým rokem dochází k měření sil dvou titánů. Electronic Arts vs. Konami. Pozice, které dlouhou dobu držel největší světový vydavatel (především na PC, ale dříve i na konzolích), nyní obsazuje japonský moloch Konami se svým Pro Evolution Soccer. Rozhodně už ale ne tak snadno, jako se mu to proti děravé obraně FIFA dařilo před lety. Každým rokem sledujeme vyrovnanější a vyhrocenější souboj. Ten nastane i letos, protože jak ukázala FIFA 08, berou si v EA ze svého největšího soka inspiraci plnými doušky.
Když to se hrou někdo umí, je mnohem lepší sledovat právě jeho virtuální snažení, než upocené výsledky 0:0 současného skutečného fotbalu.
pes08 Oproti tomu PES 2008 není předurčen k radikálním změnám, a to z prostého důvodu, že již v předchozích titulech fungovalo vše, tak jak mělo a málokdo si dokázal představit lepší fotbalový zážitek. Tady by se hodilo říci, že lepší je jít si zakopat ven s kamarády, v případě PES to však neplatí, protože důvod, proč ho hrajeme, tkví především v lahodnosti zpracování profesionálního fotbalu. Když to se hrou někdo umí, je mnohem lepší sledovat právě jeho virtuální snažení, než upocené výsledky 0:0 současného skutečného fotbalu.
Ti, kdož si s předchozími díly zadali trochu více, nebudou mít s PES 2008 nejmenší problém. Změn je totiž skutečně poskrovnu, a jejich přínos oceníte spíše po několika desítkách odehraných utkáních než hned od počátku. Přechod na novou verzi je tak zcela plynulý a zvyknout si na opravdu lehce upravenou citlivost a všechny ty nuance, jež byly pochopitelně posunuty směrem k lepšímu, se dá za pár desítek minut. Potom už můžete hrát v takové kvalitě jako dříve.
pes08Letitou mantrou, kterou se chlubí všechny sportovní hry, je přizpůsobení umělé inteligence vašemu způsobu hry. Prakticky nikdy to nefunguje. Ovšem když se na tento systém začalo odvolávat Konami a pro PES 2008 ho slibovalo, vzplál v nás ohníček naděje. Po celé řadě zápasů ale musíme konstatovat, že ani tentokrát se to nepovedlo. Dokonce jsme nezaznamenali ani žádné náznaky. Na nejvyšší obtížnosti je hra pořádně těžká, ale jakmile si osvojíte provádění několika nadprůměrně úspěšných taktik (což ale nováčkům zabere hodně dlouhou dobu), začnou gólové hody a soupeř s tím se svými schopnostmi nic nenadělá. Je však pravdou, že tento moment v PES nastane mnohem později než u konkurence. A když prostě někdo umí, tak by byl nesmysl mu v tom nějakými nepřirozenými prostředky, jež by jen narušily realističnost hry, bránit. Za tímto účelem tu je multiplayer, ve kterém se konfrontují taktiky navzájem neznámých hráčů. Teprve tam se ukazují nesmírné možnosti hry v plné míře, což způsobují především zákon akce a reakce, neexistující herní mantinely či častá nutnost improvizace. Tyto elementy se starají o pokaždé odlišný zápas a také momenty ze škatulky "to nevymyslíš".
pes08 Na nevybíravé fauly je lepší rovnou zapomenout. Rozhodčí od minula ještě zpřísnili metr a skluzy je tak doopravdy třeba cílit na míč, jinak bude takřka určitě zle. To v obranné fázi nutí k mnohem větší předvídavosti, protože rovněž odstavení lepších hráčů od míče není ani trochu jednoduché, což platí i naopak. Hráči nyní působí robustněji, jakoby měli míč pod větší kontrolou a ze soubojů jeden na jednoho většinou vychází vítězně útočící hráč, opravdoví borci si pak častěji poradí i s přesilou. Rychlíci navíc svůj talent konečně mohou řádně promítnout do hry - rozdíly v této vlastnosti jsou opravdu znát.
Rozhodčí od minula ještě zpřísnili metr a skluzy je tak doopravdy třeba cílit na míč, jinak bude takřka určitě zle.
Mnozí považovali za největší chybu předchozího dílu PES gólmany, které šlo velice jednoduše přinutit k vyrážení míčů přímo do cesty nabíhajícího útočníka, jenž pak neměl žádnou práci. Na vrcholné úrovni hry to bylo docela frustrující. Není tedy divu, že tady Konami hodně zapracovalo a brankáři si míč mnohem častěji podrží, byť zcela zákrokům se zbytečným vyražením nezmizely. Naštěstí k nim ale dochází opravdu minimálně v situacích, kdy by došlo k jasnému vstřelení gólu. Co však pochválit nemůžeme, to je nutnost před každým přímým kopem dlouho čekat na zaznění píšťalky rozhodčího.
pes08 Licenční politika EA je neúprosná a Pro Evolution Soccer 2008 za ní zcela jasně zaostává. Vedle několika národních týmů, mezi nimiž nechybí staří známí a nově ani Brazílie, Irsko, Řecko či Skotsko, je tu však jen několik opravdu známých klubů. V anglické lize to jsou dokonce pouhé dva, a to ještě nikterak význačné - Newcastle a Tottenham. Ve fotbalových hrách jsou odpovídající jména, dresy a další licencovaný materiál poměrně důležitou součástí celkového zážitku. Často jde nakonec o největší změnu oproti minulému ročníku. V PES si ten úžasný komfort FIFY prostě neužijete, na druhou stranu není nutné věšet hlavu. Jsou tu totiž editory, s jejichž pomocí fanoušci brzy vytvoří vše potřebné.
Osobně dám letos opět přednost Pro Evolution Soccer. Pokud si na něj jednou zvyknete, těžko budete přesedlávat zpět na FIFU. pes08Ale je třeba jasně říci, že ani ta v novém ročníku není špatným počinem v některých aspektech se Pro Evu dokonce již vyrovnala, licence má potom zcela jasně vypilovanější. Ani Konami se kdovíjak nesnažilo vylepšovat audiovizuální stránku, takže PES zůstává tím nejlepším možný fotbalem na trhu, který ale není tak nutné si pořídit. Minulý ročník nabízí hodně podobný zážitek, a byť se řada detailů i pro hru podstatnějších věcí změnila, nejsou rozdíly vůbec markantní. Update soupisek se z pochopitelných důvodů koná jen v omezené míře, takže je jen na vás, zda si dopřejete novou verzi, nebo zůstanete u staré. Ani jedna varianta není špatná.
David Sillmen hodnotí 85%
Michal Maliarov: Série Pro Evolution Soccer se s námi táhne už léta a vždy se jednalo o esenci pravého fotbalu. Fifa už se s námi táhne také dlouhou dobu, a vždy spoléhala na absenci konkurence na PC a licenci, která bezesporu dokáže mnohé hráče přinutit koupit si právě ji. pes08
PES se vždy pyšnilo realistickým ztvárněním dovádění na hřišti a určitě nepřekvapí, že na tom měla lví podíl také umělá inteligence jak soupeřů, tak spoluhráčů. Hráči v PES si nabíhají, sami vyhledávají dobré pozice pro případnou střelu, umějí se o míč prát, a to nejen nohama (držení za dres mile potěší) a vyvádějí další skopičiny, nad kterými může FIFA jen udiveně žasnout. S novým ročníkem ale přichází několik inovací a nebál bych se říci, že opravdu razantních.
Tou první a nejspíš nejdůležitější je nový systém "učení" a přizpůsobování vašemu hernímu stylu, a to jak od spoluhráčů, tak i soupeřů. Pokud již nějakou dobu fotbal hrajete, jistě máte každý svůj styl. Někdo hraje po stranách a ukončí to centrem, někdo se prodírá prostředkem hřiště a dělá hodně krátkých přihrávek. Po odehrání několika zápasů se spoluhráči naučí váš styl a začnou svou hru více přizpůsobovat vám. Začnou si nabíhat tam, kam pes08nejčastěji směřují vaše přihrávky, budou hrát buď více agresivně, nebo více defenzivně. To vše přitom bude záviset pouze na vás. Abyste ale neměli z nového prvku jen výhodu, váš styl se také učí vaši soupeři. Což v praxi znamená, že pokud hrajete pohár či cokoli na delší dobu, každé družstvo, se kterým zápas odehrajete si bude pamatovat vaše počínání na hřišti. A až zase proti sobě nastoupíte, půjde po vás tím nejúčinnějším způsobem, který bude vycházet z vaší minulé hry. Je tedy jasné, že se nedoporučuje hrát všechny zápasy stejně a je tedy čas na častou změnu taktiky, rozmístění a hry samotné. Obrovským dílem to přispívá k variabilitě a především zamezí nudě po delším hraní.
Je lepší nepřehánět se simulováním, protože můžete být obdařeni kartou stejně rychle jako vaši soupeři.
pes08 Druhým novým prvkem je simulování. U toho jsem se pobavil opravdu hodně, protože je sranda sledovat jak se počítač snaží získat penaltu úmyslným faulem a přitom schytá žlutou kartu. Zde bych chtěl vzdát hold rozhodčím, kteří od minule značně pokročili, na hřišti nespí a všechny fauly trestají spolehlivě. Právě proto je lepší nepřehánět se simulováním, protože můžete být obdařeni kartou stejně rychle jako vaši soupeři. Při vší té dokonalosti však rozhodčí nezapomínají posuzovat "realisticky", proto někdy něco přehlédnou, dají naprosto nepotřebnou kartu či něco neuvidí vůbec. To samozřejmě záleží na vzdálenosti, ze které faul vidí či pokud jim v tom nepřekáží záda nějakého hráče. Díky tomu je hra nadmíru realistická a především "fotbalová", kde může rozhodnout jakákoli maličkost. Naopak u brankářů moc změn vidět není. Osobně si ale nemyslím, že by vůbec změnu potřebovali, v celé sérii jsou brankáři známkou kvality a i když občas něco přehlédnou, do mínusu bych to rozhodně nepočítal. Proto ze strany AI pro PES jednoznačná zlatá hvězda.
pes08 V ovládání byl PES vždy komplikovaný po vzoru pravé simulace, nejinak je tomu ani zde. Abyste bravurně zvládly složité přehrávky a otočky, budete opět potřebovat gamepad, pro který jsou primárně sportovní hry dělané. Bez páček totiž můžete na nůžky a jesle rovnou zapomenout. Při hraní na klávesnici ale hráči reagují o něco rychleji, takže jde opravdu o zvyk. V rozmístění tlačítek se od minule nic nezměnilo, takže nevidím smysl se podrobněji zavrtávat do tajů ovládání. Pokud by vám to opravdu scházelo, můžete si nalistovat recenzi předchozího ročníku a věřte, že o nic nepřijdete.
Dostáváme se ke zlatému hřebu inovace, a tím je nové audiovizuální zpracování. Abych tedy nejásal moc, oproti konzolím je ještě stále co dohánět, rozdíl mezi PC verzemi je ale markantní a o to tu jde především. Hráči jsou parádně vymodelovaní, věrní svým předlohám (bohužel zdaleka ne všichni), dresy se realisticky vlní stínohrou a odrážejí paprsky slunce, díky čemuž dostávají hloubku. Trávník je při bližším zkoumání skutečně 3D (při normálním hraní to prostě nemá smysl) a ano, diváci jsou 3D také! Už to nejsou jen tři modely na začátku zápasu, kteří mávají vlajkou. I při obyčejném pohledu na stadión je vidět rozdíl a pocit při hraní je tak ještě o fous realističtější. pes08Animace jsou mnohem lidštější, hráči sebou netrhají, otáčejí se pomaleji a uvěřitelněji. Rozhodně potěší milé animace jako držení za dres, klopýtání a udržování rovnováhy, stejně tak jako reálné animace při faulech či řekněme střídání hráčů. PES se tak předvedl se vší parádou a na PC v dnešní době nenajdete lépe vypadající fotbal.
Za grafickou parádou následuje i potěšení pro uši a i zde nemohu než zvednout palec. Jasně, na zběsilý řev trenérů a pokřiky hráčů na hřišti už jsme si zvykli, na chorály diváků pružně reagující na situaci na hřišti už však ne. Opravdu je cítit, jestli hrajete začátek zápasu, nebo je pár minut před koncem a je remíza. Při hraní doma vás diváci téměř utáhnou sami, atmosféra je vynikající a jediné, co mi chybí, jsou létající lahve při špatném posuzování faulů. Tak snad příště.
pes08 pes08 pes08
Co říci závěrem. Poslední FIFA se skutečně předvedla a po dlouhé době se jedná o dobrou alternativu k Pro Evolution Soccer. Přesto u mě opět vítězí PES, který je reálnější, variabilnější a prostě fotbalovější. Král je mrtev, ať žije král!
Michal Maliarov hodnotí 87%
Pro Evolution Soccer 2008
Minimum:CPU 1.5 GHz, 256 MB RAM, 2 GB HDD, 3D karta 128 MB
Optimum:CPU 3 GHz, 1 GB RAM, HDD 4 GB, VGA 256 MB
Multiplayer:Ano
Další informace:veškeré informace o hře
Výrobce/distributor:Konami / Konami
Distributor v ČR:CD Projekt
Oficiální stránka:?
Datum vydání:svět: říjen 2007 / ČR: říjen 2007
Hodnocení: (info)86%
HODNOCENÍ Bonusweb.cz : 86% MÉ HODNOCENÍ 93%
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 leoš leoš | 9. listopadu 2007 v 9:52 | Reagovat

Chcuto stáhnout

2 honza honza | 23. února 2008 v 20:48 | Reagovat

nemas na to no dvd crack pls

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama